14 Eylül 2022 Çarşamba

Eskimiş, hırpalanmış Bayraklarımıza ne yapılır ?

 Eskimiş, hırpalanmış Bayraklarımıza ne yapılır ?

Dün gece günümüz Kuzey Makedonyasında geçen ve adı "Balkan ninnisi olan dizide "Köyfteci Süleymanın köfte dükkanında " duvarda " Türk bayrağımızı " gördüm. Aklıma geldi.

Bizler, yakın tarihimiz ile ilgili olarak ta bir şeyler yazmıyor ve sonrada üzülüyoruz.

Rahmetli babam Kafkas savaşı gömüş biri idi. Ölünceye kadar da " İttihat - Terakki düşüncesine kaldı. Siyasete özellikle de Cumhuriyet dönemimi siyasetine hiç ama hiç iyi bakmadı, bu nedenle de sıkıntılar yaşadığını, sağdan soldan duyduklarımızdan biliyoruz. Yine bu nedenle çok parlak bir öğrenci olan Rahmetli ağabeyimin " siyadal bilgiler üniversitesine " gidişine izin veremdi. Çünkü, içinde " siyaset " kelimei vardı. Düşünce yapısı nedeni ile "demokrat partili " olduğu düşünülmüş ama asla böyle fanatik demokrat partili değildi.Sülalem, çok az kişi hariç  oy bile kullanamazdı. Onun için siyaset çikindi.

Bir gün, bir bayram, 9 Eylül olabilir. Evin alt katında olan komodinden, tahta saplı baurak çıkardık. Elime aldım sallıyorum. Bir yerlere asılacak. Naftalin kokuyor ama güveler de yemiş. Biraz harap olmuş. Annem babama gösterdi. Babam, orta ağabeyime "oğlum al bu al sancağı, ya git bir taş ile bağlayıp ile derin sulara, tercihen bir Nehire ya da bir dağ tepesine git, derin toprak kaz oraya da yine nehirde yapacağın gibi, başının üzerine 3 kez koy öp sonra da göm dedi. Ağabeyimin o bayrağı Kadifekaleye gömdüğünü biliyorum. İzledim. Bir tören gibi izledim. Yıl 1967-58 olmalı.

Geleneğimizin böyle olduğunu öğrenmiş oldum. Her ne kadar şimdi yasal olarak eski bayrakların yakılma izni var ise de o yıllarda yokmuş. Eve döndüğümde, babam " o alem, alemden söz ettiği bayrak  atalarımzın kanlarını taşıyor. O kan sahipleri toprak oldu, nehir oldu, su oldu. Bizde o alemi onlara göndermeliyiz " demişti. Çok uzun yıllar sonra, evlendikten sonra, evde olan ve epey eski bir bayrağımızı, fırtınalı havada, taş ile bağlayarak, körfezin  azgın sularına, adet üzere atmıştım. 

İşte size bir kent bellek anısı.

Bilmem anlatabildim mi?



https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=4633&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5