İzmir iç limanı nereye kadar uzanıyor idi
Telif hakları vardır. Telif hakları (COPYRIGHT) dosyasını okuyunuz
İzmir iç limanı, antik dönemden beri bilinen bir yer. Piri reis İzmir'e ilk geldiğinde , iç limana gemilerinin rahat bir şekilde girebildiğini, ama daha sonra geldiğinde ise, limana girişte, gemilerinin alt kısımlarının denizin sığ hale gelmiş olması nedeni ile eskisi gibi kolaylıkla limana giremediğini yazmış. Harita çizimini de Kitab-ı bahriyede yapmış. Yıl 1519.
İç liman dolmaya, o tarihler de başlamış. Piri Reis İzmir haritası. 1519. Kırmızı çember İç liman, Siyah çember Kadifekale. İç liman henüz dolmamış.
Barbie du Bocage İzmir planı. 1790
Siyah daire içinde ki alan, dolmaya başlayan İzmir iç limanı
Thomas Graves 1836-1837 İzmir planı
Yazacaklarım sadece bir teori ama, mantık açısından hata yok.
Limanın doluşu, açılış yerinde olan sığlıkların belirgin hale gelmesi ile başlamış olmalı. Piri Reis bunu not etmiş.
İç limana gelen bilinen bir akarsu yok. Muhtemelen, yağışlar sonrası Kadifekale ve güneyde şehri çevreleyen tepelerden (Değirmen dağı) gelen moloz, topraklar nedeni ile iç liman dolmaya başlamış olmalı.
Günümüz Anafartalar caddesinin (Kemeraltı), iç limanı çevreleyen bir yerleşimde bulunduğunu biliyoruz.
bu
Şimdi günümüz durumuna bir bakalım.
(a) ile (b) arası doluyor. Peki, bu kadar büyük bir alan doluyor ise, Kadifekaleden gelecek topraklara direkt maruz kalan (c) ile (d) arası neden dolmasın. Belki de iç liman Antik dönemde, Agoraya kadar geliyordu. Günümüzde Eşrefpaşa caddesine bakan kocaman kemerli yapı, acaba, İzmir'in liman girişi kapısı mıdır ?. Buradan alınacak toprak örnekleri durumu açıklayabilir.
Aşağıda olan fotoğraf, Mezarlıkbaşından başlayan Eşref paşa caddesi (halkımız İkiçeşmelik olarak tanımlar) yokuşun çıkışıdır. Burada bir tanesi (b) açık olan diğeri de taş ile örülerek kapatılmış olan ve sadece kapının izleri görülen (a) bir kapıdır. Bu kapılar belkide rıhtıma açılıyordu. ,
Bunlar, sadece benim düşüncelerim Neden olmasın
Osman Koçanaoğulları