5 Temmuz 2018 Perşembe

Basmane garı - Kara harp okulu öğrencileri

Basmane garı - Kara harp okulu öğrencileri


© Copyright  Copyright dosyasını okumak için burayı tıklayınız



Basmane garının peronları, 1970 hatta 1980 li yıllara kadar İzmir e gelen ve giden yolcular için çok önemli bir yerdi. Burası hem başlangıç hem de bitiş noktası idi. Bunun da ötesinde siyasetçilerin, Koreye giden askerlerimizin de gidiş noktalarından birisi idi Basmane garı ve peronları. Bu son ikisine şahit olmadım ama duydum.

Aşağıda bulunan fotoğraf Basmane garının 1900 başlarını göstermektedir








Benim burası ile ilgili çok anım var ama bunlardan en önemlisi, şahit olduğum Kara harp okulu öğrencilerinin Menteş' e, o zamaki tanımlama ile " atış talimine " gitmek üzere buraya gelmeleridir. Çocuktum, yılını hatırlamıyorum ama her halde 1960 lı yılların başı olmalı. Bu Basmane garına geliş ve Menteşe gidiş törenleri kaç yıl sürdü net olarak hatırlamıyorum.
Harp okulu öğrencilerinin geleceği gün, sabah saatlerinden itibaren askeri bando marşlar çalardı. Bir çok insan Basmane garına doğru giderdi. Bu gidişleri evimizin pencerelerinden görürdüm. Ben de giderdim.
Garın bir çok yerinde bayraklar asılı olurdu. Günümüz Basmane metro girişinin olduğu kapı önünde askeri araçlar ve otobüsler beklerdi.
Ben de arkadaşlarım gibi içeri girdim. Trenin yanaşacağı peronda askeri bando vardı, marşlar çalınıyor idi. İnsanlar bitişik peronlarda ellerinde bayrakları sallıyorlar ve trenin gelmesini bekliyorlardı. Çoluk-çocuk her kes.  Biraz sonra tren (kara tren mi idi tam hatırlamıyorum) göründü. Perona yanaştı. Karşılayacak olan subaylar peron üzerinde idi. Biraz sonra, trenden subaylar indi. Karşılayanlara selam verdiler. Sonra genç subay adayları, çok düzenli bir şekilde trenden inip çok düzgün sıralar oluşturdular. Halk çok büyük sevgi gösterisinde bulunuyor idi. Marşlar çalınıyordu. İstasyondan günümüz metro kapısı olan yerden dışarı çıktılar.
Otobüslere bindiler ve halkın sevinç gösterileri eşliğinde gittiler.
Bir keresinde, otobüslere buradan binmediler, Fevzi  paşa bulvarı yolu ile konağa doğru gittiler.
O yıllarda, bu tür törenler çok önemli idi.
Menteş ten dönüşlerinde de bu tür tören yapılıyor mu idi çok net olmamakla birlikte bir defa bu geri dönüş törenini izlediğimi hatırlıyorum.
Günümüzde her halde bu tören yapılmıyor. Bu günler, ne yazık ki toplumun hafızasından silindi gitti.

Osman Koçanaoğulları