9 Eylül 2022 Cuma

9 Eylül törenlerinin kaybolan sihri

 9 Eylül törenlerinin kaybolan sihri


Çocukluk ve yeni yetime çağlarımın Basmane Anafartalar caddesinde olan kutlamaları.

Evimizin, 2. ci kat demir pancurları, normalde hep kapalı olurdu. Kocaman dmir pancurlar. İç kısmnfa camlar ve dışarıdan görülmesin diyerek de kafesler vardı. Salona bakan tarafta da  bnakışlı perdeler olurdu. Bunlar hep kapalı olurdu. Açılmazdı. Sadece, çok ama çok önemli günlerde, o devasa demir kepenkler açılırdı. O açolma günü de 9 Eylül günü olurdu. Aana caddeye bakan 6 adet kocaman pencere ve altı katında da demir parmaklıklı olan ve odalara açılan4 adet pencere bulunurdu.

9 Eylül öncesi, civar kazalarda oturan akrabalarımız yatıya gelirlerdi. 9 Eylül sabahı pancurlar açılır, zaten temiz olan çerçeveler tekrar silinizrdi. Pencere önlerinde kocaman kırıkrtan yapılmış divan bulunurdu. Sonra, eş-dpst, konu komşu da gelir, herkes yerini alırdı.

Bundan önce, temizlik ve hazırlık yapılırken, süvarilerin töreni için karakol önüne saat 07 gibi giderdim.  Rahmetli babam, caddeye açılan kapı tamir edilip bize teslim edildikten sonra, tören için ana caddeye iner, töreni orada izlerdi. 

Tören önce askerler ile başlardı. Sonra önemli kişiler, mesela Bombacı Ali Çavuşu orada görürdüm. Bir kez Maniasa Tarzanı da korteje dahil oldu. Sabah süvarilein geçmesine rağmen kortej önünde yine 4-5 sıra süvari olurdu.

Bir keresinde, askeri jipin ani hareketi ile yaşlı bir gazimiz djeep ten düşmek üzere iken tutulabilmişti. 

Bu temaşa sürerken, evde çaylar demlenirdi ve misafirlere de verilirdi. Düşünüyorum da annem ve ablalarım için ne eziyetmiş. Ama onlar hiç şikayetçi olmazlardı. Ne eziyetmiş, annem, ablalarım için. Sonra partiler, sabun, deterjan falan filan reklam arabaları geçmeye başlardı. THK uçakları havadan, küçük paraşütler ile paraşüt ile ilan ve küçük sabunlar atardı.

Rahmetli babam, bunları hiç hoş karşılamaz ve işi " şebekliğe vuruyorlar " derdi. Açıkçası, ne zaman ki o kortejlerde siyasi partiler ön safa çıkmaya başladı, törenin gerçekten heyecanı kalmamıştı, ya da ben öyle düşünüyordum. Bizler hep askeri törenin doğru olduğunu düşünenlerdik. Belki biz yanlış yapıyorduk. Ama öyle idik. Alyanağı orada gördüm. Bunu düşünen sadece ben de değildim. Uzaktan gelen yakınlarımız hatta konu komşu bile böyle düşünmeye başladı ve artık evimize 9 Eylül töreni izlemeye gelenlerin sayısı giderek azaldı ve yanılmıyorsam 1960 ikinci yarısından sonra 9 Eylül törenlerini izlemedik.

Sihir bozulmuştu.

NOT= Evin fotoğrafı yok ama, ben ç,z,m yapmıştım bir zamanlar. Dosya LINK i aşağıda. Merak edenler bakabilir. 


Şeyh Bedri efendinin evi - Ayrıntılı


https://okocana.blogspot.com/2018/07/seyh-bedri-efendinin-evi-2-basmane-izmir.html



Osman Koçanaoğulları

9 Eylül 2022

İzmir