1 Mart 2020 Pazar

İzmir'in kervan yolları. 1836

İzmir'in kervan yolları. 1836

Telif hakları vardır. Telif hakları (COPYRIGHT) dosyasını okuyunuz 



Aşağıda bulunan plan 1836 tarihli Graves planının bir parçasıdır.
Henüz Basmane Otogarı yapılmamış, günümüzde var olan gümrük binaları inşa edilmemiş, günümüz 1. Kordon oluşturulmamıştır.




Kırmızı daire: Günümüz Kemeraltı bölgesi
Kırmızı kare: Yaklaşık olarak günümüz Gümrük binaları
Siyah noktalı çizgi. Yaklaşık olarak günümüz Fevzipaşa bulvarı
Mavi kare: Levantenlere ait gümrük binası
(A): Günümüz Anafartalar caddesi, halk deyişi ile Keçeciler
(B). Günümüz Mezarlıkbaşı
(C): Günümüz Agora kazı alanı
(D): Günümüz Altınpark kazı alanı. Eski Faik paşa mezarlığı
(E): Günümüz Eşrefpaşa (Halkın kullanımı ile İkiçeşmelik ) caddesi
(G): Günümüzde olmayan bir cadde
(H): günümüz 943 sokak
(1): Günümüz  Kemer  (eski dönemde olan adı ile kervan köprüsü) köprüsüne giden Gaziler caddesi,

İzmir, 1700 sonlarından başlayarak çok önemli bir ticaret merkezi olmuştur. Anadolu'nun kaynakları, buradan gemiler ile dış ülkelere gönderilmiş, dış ülkelerden yine deniz yolu ile gelen işlenmiş maddeler , bu yollar yolu ile Anadolu'nun içlerine gönderilmiştir.
Ayrıca, ülke içi yerli ürün dağıtımları ile de bu yollar ile yapılmıştır.

Ticaretin merkezi olarak kabul edilen, günümüz Kemeraltı bölgesine açılan yolların Başlangıcı genellikle, "1" numara ile işaretlenmiş yol ile gelmektedir. İzmir'in kuzey bölgelerinde olan yerlerden gelen ürünler de önce Bornova yoluna oradan da bu yol ile Basmane bölgesine gelmektedir. Planın Güneyinde bulunan yol ise, İzmir'in güney bölgelerine açılmaktadır.
Bu nedenlerden olayı, yeşil olarak gösterilen yol üzerinde çok sayıda han ve hamam bulunmaktadır. Antik dönemden başlayarak günümüze dek, Kemer köprüsü, Basmane, Mezarlıkbaşı, Eşrefpaşa caddesi (İkiçeşmelik) yolunun var olduğu bilinmektedir. Belki de var olan hamam ve hanlar o dönemden başlayarak, restorasyonlar ile günümüze kadar ulaşabildi.

Osman Koçanaoğulları
2020 Mart 1